top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverEvi Hofmans

Hoe mijn eerste persbericht 5x de pers haalde

Enkele weken geleden kreeg ik de opdracht om mijn allereerste persbericht zelfstandig op te stellen. Enkele dagen later verschenen er maar liefst vier publicaties én een interview op Radio 2 Antwerpen over mijn onderwerp. Hoe ik dat gedaan heb, lees je in deze blogpost.


We kregen de opdracht iets te schrijven rond een nieuwsfeit uit eigen streek. Meteen dacht ik aan mijn grootvader, Jan Verschaeren (89). Hij werkte een jaar lang mee aan een nieuw dialectwoordenboek 'Booms-Nederlands-Booms', dat in december voorgesteld zou worden in het gemeentehuis van Rumst. Vanwege de huidige maatregelen werd de perslancering al snel verplaatst naar 2021. Toch wou ik van deze situatie gebruikmaken en het boek nu al wat persaandacht geven.


Ik belde de schrijver Alfred Michiels (aka Freddy) op en vroeg hem om een interview. Hij vond het een geweldig idee en stemde al snel mee in.











Na enkele dagen voorbereiden en schrijven kreeg ik plots telefoon. Het was een medewerker van de communicatiedienst van de gemeente Rumst. De gemeente wou toevallig ook een persbericht versturen, maar hadden reeds vernomen dat ik er al mee aan de slag was gegaan. Ze stelde mij een samenwerking voor, waarbij ik het persbericht zou opstellen en in ruil de perscontacten van de gemeente zou mogen gebruiken.


Wanneer het persbericht af was, zocht ik nog naar iets wat het bericht nog meer nieuwswaarde zou kunnen geven. Ik dacht aan een citaat. Na wat rondbellen kreeg ik het telefoonnummer van de schepen van cultuur, Wendy Weckhuysen.

Resultaat? Een nieuw contact én een mooi citaat.


Met enkele afbeeldingen van de schrijver, de huisstijl van de gemeente en een citaat van de schepen, was het bericht helemaal klaar nu.


1 uur na het verzenden van het persbericht kreeg de auteur twee telefoontjes van journalisten voor een extra interview. Ook Radio Zuidrand, een lokale radiozender, schreef die dag zelf nog een artikel over het persbericht. Hoewel het voor mij niet beter meer kon worden, vroeg ook Radio 2 Antwerpen voor een live interview op de radio met de schrijver.


Het was de volgende dag.

Om 6u45 stipt ging mijn wekker.

Ik volgde het interview op Radio 2 Antwerpen dat maar liefst zes minuten duurde. Hierna reed ik naar de krantenwinkel. Ik kocht De Gazet van Antwerpen en Het Nieuwsblad. Beiden hadden een uitgebreid artikel én mijn grootvader werd hierin vermeld. Missie geslaagd.



Een week later verscheen er ook een artikel in Het Laatste Nieuws, digitaal en op papier. Ik had nooit verwacht dat mijn eerste persbericht de pers zo uitgebreid had kunnen halen. Het was een week vol nieuwe contacten, publicaties en leerrijke ervaringen. Wat zal ik zeggen? Meer van dat in de toekomst!


Benieuwd naar de publicaties? Lees de digitale versies hier.


Tot in de volgende PREVIEW.


Evi



47 weergaven0 opmerkingen
Post: Blog2 Post
bottom of page